Absintbereiding

Keukenexperiment : ))

wilbert_v (08/23/05 om 15:07:39):

Na veel geploeter is het eindelijk gelukt om iets drinkbaars te maken. De eerste 150 ml was mislukt omdat ik de kruiden niet goed genoeg had gevijzeld. Daarna opnieuw begonnen met het volgende resultaat:





Het is gemaakt van wijnalcohol en 8 kruiden. Echt een duidelijk recept heb ik nog niet maar als ik iets heb waarover ik tevreden ben laat ik het zeker weten.
De volgende 400 ml wijnalcohol is nog even aan het rusten met wat ontgeur middel (destipur) en moet deze week klaar zijn voor gebruik. Deze keer ga ik een van de recepten gebruiken die ik op oxygenee heb gezien.
Na volgende week moet mijn 25 liter gistingsvat wel klaar zijn met 15 - 18 % stookwijn dus dan kan ik echt gaan experimenteren.

 

Helfrich (09/05/05 om 17:10:52):

Ziet eruit alsof je goed bezig bent! Mooie louche ook. Heb je steranijs gebruikt? Als je wat hebt waar je zelf tevreden over bent wil ik graag wat proeven.

Overigens is het niet mijn ervaring dat vijzelen veel uitmaakt als je macereert bij een hoog alcoholpercentage... Ook voor de kleuring mieter ik alles ongevijzeld in het kleuringsvat.

Is het een idee om de basisalcohol in te kopen, b.v. bij een distilleerderij? Je bent dan misschien wat duurder uit (accijns: 17,50 euro/liter), maar het bespaart zeeën van tijd en je beschikt dan over een perfect gerectificeerde alcohol.

 

wilbert_v (09/08/05 om 16:40:37):

Helaas is mijn duits niet zo best maar op http://www.absinth-guide.de hebben een aantal mensen het over dubbel distilleren. Iemand een idee waarom dit is? maakt twee keer distilleren met dezelfde kruiden echt zoveel verschil?

 

wilbert_v (09/08/05 om 16:49:13):

Helfrich schreef:

Ziet eruit alsof je goed bezig bent! Mooie louche ook. Heb je steranijs gebruikt? Als je wat hebt waar je zelf tevreden over bent wil ik graag wat proeven.


Klein beetje steranijs, maar de louche kan beter hoor, het lijkt meer dan dat het is. Volgende keer doe ik er denk ik meer van alles is, vooral anijs.

Mijn vorige fles was er een met zoethout en munt. Omdat ik daar wat negatieve verhalen over hoorde wilde ik het zelf wel eens proberen maar vooral het zoethout is erg sterk. De munt rook erg sterk maar ik niet zo heel erg in het eindproduct terecht gekomen.

Nog even over dat proeven... Met jullie ervaring en smaak durf ik niets op te sturen hoor, misschien vinden jullie het wel verschrikkelijk!

 

radioflux (09/08/05 om 21:07:06):

wilbert_v schreef:


... misschien vinden jullie het wel verschrikkelijk!


Des te beter. Wie boven zichzelf uit wil stijgen zoeke de kritiek.

 

Helfrich (09/08/05 om 22:44:28):

wilbert_v schreef:

Helaas is mijn duits niet zo best maar op http://www.absinth-guide.de hebben een aantal mensen het over dubbel distilleren. Iemand een idee waarom dit is? maakt twee keer distilleren met dezelfde kruiden echt zoveel verschil?


Kun je het bericht aanhalen waarin dat gezegd wordt?

 

Helfrich (09/08/05 om 23:09:39):

wilbert_v schreef:


De munt rook erg sterk maar ik niet zo heel erg in het eindproduct terecht gekomen.

Menthol laat zich niet zo heel goed transporteren, tenzij door dampdistillatie. Een beetje munt hoeft niet verkeerd te zijn, vooral als je het net niet proeft.

Nog even over dat proeven... Met jullie ervaring en smaak durf ik niets op te sturen hoor, misschien vinden jullie het wel verschrikkelijk!

Wat je er zelf van vindt is in eerste instantie het belangrijkst. Als scheppend genie heb je maling aan de mening van anderen, zoals de schrijver die zijn eigen plek op de Parnassus als geen ander kent zich gesterkt weet door de afwijzing van zijn verachtelijke uitgever.

Maar zonder gekheid, wat flux al zegt, van kritiek kun je veel leren. Je moet er wel tegen kunnen. En, je moet kritiek af en toe ook in de wind durven slaan. Aan deskundige oordelen over technische kwesties heb je meestal wel wat. Smaakoordelen zijn vooral zinvol als je al wat weet van de smaak van de criticaster en die kunt toetsen aan je eigen smaak. En verder, in groepen of op fora zijn mensen vaker geneigd elkaar naar de mond te praten (of juist tegen te spreken). Soms levert dat een betekenisvolle synthese op, soms de bestendiging van een mythe. Volstrekt onafhankelijke oordelen lopen daarentegen vaak zo ver uiteen dat je er weinig meer van af kunt laten hangen. Maar al met al leer je hoe je product wordt ontvangen en hoe je het eventueel zou kunnen verbeteren.

 

wilbert_v (09/09/05 om 00:03:43):

Helfrich schreef:


Kun je het bericht aanhalen waarin dat gezegd wordt?


Volgens mij hier:

http://www.absinth-guide.de/forum/thread.php?threadid=1137

En als ik het goed heb gebruiken ze soms zelfs maar 38% alcohol bij het macereren?

 

wilbert_v (09/09/05 om 23:08:18):

Mijn volgende plan ligt klaar. Als de alcohol er is ga ik drie flesjes van 37,5 cl maken met verschillende recepten. In elk recept zit een ander ingredient dat ik een keer wil proberen. De basis is redelijk hetzelfde.
Dit is voorlopig het plan in gram per liter:

[b]#3[/b]

alsem             35
anijs               50
venkel            40
engelwortel    5
koriander        7

kleur:

bijvoet             2
hyssop            2
melisse            1
ereprijs            2

[b]#4[/b]

alsem             30
anijs               50
venkel            45
kummel           5
kamille             2

kleur:

bijvoet             1
hyssop            2
melisse            2
ereprijs            2

[b]#5[/b]

alsem             30
anijs               55
venkel            40
alantswortel    5
koriander        5

kleur:

bijvoet             1
hyssop            2
melisse            2
sin. schil           2


De kruiden en wortels zoals alant, kummel en engelwortel heb ik ergens op internet gezien alleen ik weet niet meer waar. Ben ook niet helemaal zeker of ze allemaal ooit in absint hebben gezeten maar we zien wel...
Als er combinaties in zitten waarvan iemand nu al weet dat ze niet werken hoor ik het graag!

 

Helfrich (09/10/05 om 11:35:51):

wilbert_v schreef:



Volgens mij hier:

http://www.absinth-guide.de/forum/thread.php?threadid=1137

Waar je precies op doelt is me niet duidelijk. Meerdere keren distilleren is vooral zinvol als je alcohol of eau-de-vie stookt: eerst een ruwbrand en vervolgens een fijnbrand waarbij je de naloop afsplitst. Een absint kun je een tweede keer distilleren als je distillaat de eerste keer niet zuiver is geworden, door de aanwezigheid van naloopcomponenten.

Iets anders is de recyling van de naloop. Dat is zinvol omdat deze nog veel alcohol en aromatische bestanddelen bevat. Deze zijn terug te vinden door een deel van de naloop mee te nemen met een volgende distillatie.

Je kunt een absint ook met een ruw- en fijnbrand overhalen. Mijn indruk is dat het distillaat dan geconcentreerder en zuiverder wordt. Noodzakelijk zal het meestal niet zijn, als je goed distilleert.

Voor de alchimisten was de "staartbijter", Ouroboros, niet enkel symbool voor de cyclische tijd, de wederkeer en de herhaling, maar tevens van de opzuivering van substanties (die op herhaling is gebaseerd).




En als ik het goed heb gebruiken ze soms zelfs maar 38% alcohol bij het macereren?


Vaak wordt helemaal niet gemacereerd, maar direct gedistilleerd bij 35 à 40%. Het kan dan beter zijn om wel te vijzelen. In de praktijk extraheer je het meest middels de verhitting van je substraat tijdens het distilleren. In Pontarlier en Val-de-Travers (La Bleue) wordt tegenwoordig meestal niet meer gemacereerd. Alles in de ketel en kachelen maar.

 

Helfrich (09/10/05 om 11:37:57):

Is dat "per liter" eindproduct of "per liter" maceraat?
Ik ben vooral erg benieuwd naar je resultaten met alantswortel.

 

wilbert_v (09/10/05 om 12:51:25):

Helfrich schreef:

Is dat "per liter" eindproduct of "per liter" maceraat?
Ik ben vooral erg benieuwd naar je resultaten met alantswortel.


Per liter maceraat. Ben nog niet zo goed in het schatten van de uiteindelijke hoeveelheid eindproduct.

Weet ook niet meer helemaal hoe ik aan de alantswortel kwam maar het lijkt me wel een goede combinatie. De smaak kan ik niet beschrijven maar na een tijdje wordt het een beetje bitter, hopelijk komt dat niet te veel mee met het distilleren.

 

wilbert_v (09/15/05 om 20:30:03):

# 5 is klaar! Nog een week of twee wachten en ik kan gaan proeven... # 4 is ook onderweg.



De foto is een beetje donker maar het idee is duidelijk hoop it.

 

Helfrich (09/16/05 om 01:12:03):

Na drie dagen kun je al goed proeven wat het geworden is. De meeste evolutie (vnl. verestering) vindt plaats in die eerste dagen. Na enkele weken is ie goed op smaak, na enkele maanden (of langer) optimaal. Maar geen enkele reden om zo lang te wachten met proeven...

De kleur lijkt wat olijfgroen. Klopt dat?

 

wilbert_v (09/16/05 om 17:59:08):

Helfrich schreef:

De kleur lijkt wat olijfgroen. Klopt dat?


Klopt. Na het kleuren schonk ik de fles vol en was de kleur een beetje chemisch en licht. Om dat te veranderen heb ik de helft nogmaals met een gram bijvoet bijgekleurd en dat werkte (iets te) goed. Vandaar deze donkere kleur...

Dat lange wachten heb ik van mijn vorige fles, die was na een week of twee mooi tot rust gekomen. Zal deze zeker sneller proeven.
Over dat rijpen heb ik wat gelezen en ik zag dat ze eind vorige eeuw apparaten hadden om onder invloed van zuurstof de rijping te versnellen, werkt dit echt?
En verder zag ik op een foto dat pernod de absint in vaten bewaarde. Speelt hier ook weer de zuurstof mee die door het vat komt? en zou er ook smaak uit de vaten in de absint komen of is dat alleen als je iedere keer nieuwe gebruikt zoals ze bij wijn soms doen?

Als ze allemaal klaar zijn kan ik wel 50 ml van elk opsturen naar iemand die zin heeft om er een oordeel over te geven. Stuur mij maar even een mail met je adres en dan stuur ik volgende week een pakketje. Verwacht geen meesterwerk, ik ben pas net gegonnen!

 

Helfrich (09/16/05 om 22:55:49):

wilbert_v schreef:


Over dat rijpen heb ik wat gelezen en ik zag dat ze eind vorige eeuw apparaten hadden om onder invloed van zuurstof de rijping te versnellen, werkt dit echt?

De rijping van absint behelst vooral oxidatie en verestering. De oxidatie is inderdaad wat te versnellen door actief zuurstof toe te voegen: het 'oxygeneren'. Van dat proces is ook wel gesuggereerd dat het de absint gezonder zou maken, zodat u niet na één glas zieltogend neerzijgt. Je kunt de fles met eigen fabrikaat ook af en toe openen, weer sluiten en goed schudden, al verlies je dan ongetwijfeld meer alcohol door verdamping. Iemand op het Duitse forum heeft een aquariumpomp aangeschaft om te 'oxygeneren'.

En verder zag ik op een foto dat pernod de absint in vaten bewaarde. Speelt hier ook weer de zuurstof mee die door het vat komt?

Mogelijk, maar de tijd zal een belangrijker rol spelen. Veel "aromatische" componenten zijn esters, gevormd uit de reactie van alcoholen met organische zuren. In de regel wordt een absint zachter en aromatischer door rijping. (Dat wil niet zeggen dat alle esters welriekend zijn; sommige meuren als de hel, maar in de praktijk pakt de rijping meestal zeer gunstig uit.)

en zou er ook smaak uit de vaten in de absint komen of is dat alleen als je iedere keer nieuwe gebruikt zoals ze bij wijn soms doen?

Ze zullen geen jong eiken hebben gebruikt. Een uitgesproken houtsmaak is slechts gewild onder de liefhebbers van Segarra. En een bruine kleur door houtrijping zal ook niet de bedoeling zijn geweest.

 

wilbert_v (09/22/05 om 20:26:31):

Nummer drie is bijna klaar!

Bij het vergelijken van #4 en #5 proefde ik niet zo heel erg veel veschil. Het enige wat mij opviel was dat #4 iets vriendelijker is en minder bitter. Misschien moet ik nog wat meer verschillende merken proberen om de subtiele verschillen te proeven.

Barski of radioflux nog zin om te proeven?

 

Helfrich (09/28/05 om 00:27:28):

Wat vind je zelf van de alantswortel en de ereprijs? Doet die laatste je ook wat aan thee denken?

 

wilbert_v (09/28/05 om 20:40:44):

Helfrich schreef:

Wat vind je zelf van de alantswortel en de ereprijs? Doet die laatste je ook wat aan thee denken?


Ik zit momenteel met drie glazen voor mijn neus maar ik heb veel moeite met het proeven van de verschillen. Gelijk is te zien dat de louche van #3 nogal slecht is als er al een is, nogal vreemd aangezien de recepten bijna hetzelfde zijn. De louche van #5 is waarschijnlijk het beste omdat ik stiekem een gram steranijs heb toegevoegd.

De smaak is moeilijk, #5 lijkt wel een beetje te bitter en heeft een nare nasmaak die iets te lang blijft hangen. #4 lijkt voorlopig mijn favoriet maar of dat komt door het recept of geluk weet ik niet helemaal. De ereprijs kan ik helemaal niet vinden.
Ik denk dat ik eerst heel wat ga proeven voordat ik verder ga met experimenteren. Helaas is het geconcentreerd proeven snel afgelopen als je uit 3 glazen tegelijk zit te drinken.

 

Helfrich (10/07/05 om 17:16:21):

Het pakketje is binnen. In cadeauverpakking!

 

wilbert_v (10/08/05 om 13:01:56):

Nu pas? Ik had even geen doosjes, dus het moest even zo.

 

Helfrich (10/09/05 om 16:00:33):

Ik ben zo druk als een klein baasje en had even geen tijd om pakketpost af te halen.

Van de #3 heb ik een beetje geproefd. Al met al helemaal niet slecht, vind ik.

De kleur is zeer chic: natuurlijk en bescheiden. De geur is niet erg genereus, wat jammer is. Desondanks is deze wel harmonieus, een eenheid van verschillende planten, al zijn er een paar eigenaardigheden. Ten eerste zit er iets onduidelijks in dat aan de Jades doet denken. Enig idee waar dat vandaan komt? Mogelijk heb je alsem van uitstekende kwaliteit getroffen. Ten tweede zit er een zwakke maar onmiskenbare component in die minder aangenaam is; een organisch luchtje dat me wat aan stookolie doet denken. Het is maar heel zwak en het lijkt me geen empyreuma. Eerder iets in je proces dan in je kruiden, al zou het ook aan de kwaliteit van je venkel kunnen liggen (gok ik).

Met ijswater, goutte-à-goutte, bereik ik toch een vrij aardige louche! Niet zo dicht als ik zou willen, maar toch.

De smaak zou uitgesprokener kunnen, maar is evenwichtig en evolueert van fris-kruidig naar een mild-bittere afdronk. Die afdronk zou een krachtiger karakter hebben als je pontica zou gebruiken i.p.v. bijvoet. Helaas is er wel een raar bijsmaakje, waarvoor de geur al waarschuwde.

Een paar vragen:
- Hoe neutraal is je basisalcohol? Ruik of proef je er iets bijzonders aan?
- Hoe filter je? Ik zou zeggen dat het product net iets te sterk is gefilterd, waardoor geur, smaak en louche wat zijn afgevlakt.
- Nog een keer dat "per liter maceraat". Is dat per liter onverdund maceraat of per liter substraat in de ketel (of kolf)?
- Wat is ongeveer het alcoholpercentage in de kolf aan het begin van de distillatie?

 

wilbert_v (10/12/05 om 22:18:29):

Helfrich schreef:

Een paar vragen:
- Hoe neutraal is je basisalcohol? Ruik of proef je er iets bijzonders aan?
- Hoe filter je? Ik zou zeggen dat het product net iets te sterk is gefilterd, waardoor geur, smaak en louche wat zijn afgevlakt.
- Nog een keer dat "per liter maceraat". Is dat per liter onverdund maceraat of per liter substraat in de ketel (of kolf)?
- Wat is ongeveer het alcoholpercentage in de kolf aan het begin van de distillatie?


- Mijn basisalcohol is zelf gestookt uit stookwijn (gemaakt van suiker en turbogist) De smaak hiervan is natuurlijk niet echt fijn maar ik geloof dat ik het er redelijk vanaf had gekregen. Ik distilleer het eerst in een aluminium 5 liter ketel met koperen koeler, daarna nog een keer in glas met een reflux kolom. Bij deze laatste keer neem ik het tot ongeveer 84 graden minus ongeveer 15% voorloop. Ik vergelijk altijd met een flesje neutrale alcohol en het is volgens mij redelijk. (maar het blijft 'volgens mij')

-Ik filter gewoon met een koffie filter. Eerder filterde ik het twee keer maar het kleine beetje neerslag dat na een paar dagen te zien is neem ik nu voor lief. Ik heb lang gezocht voor iets beters maar ik weet echt niet was ik zou kunnen gebruiken.

-Bij het maken begin ik met 85% alcohol voor het macereren. Ik neem iets meer dan ik als eindproduct wil. (b.v. 425 ml 85% alcohol voor 375 ml 70% absint) De hoeveelheid 85% alcohol gebruik ik om de hoeveelheid kruiden af te wegen.

-Als ik ga distilleren doe ik een deel water bij een deel 85% maceraat. Dus ongeveer 42,5%. Daarna zo langzaam mogelijk distilleren, wel direct op gas want au bain marie gaat mij net iets te langzaam en geeft problemen aan het eind.

 

wilbert_v (10/12/05 om 22:46:58):

Ik lees je berichtje nu pas! sorry!

De door mij gebruikte alsem zal niet van uitzondelijke kwalitiet zijn, het is gewoon gekocht bij mijn drogist en ik heb het vermoeden dat die het allemaal bij dezelfde leverancier kopen. Nu ik er aan denk zit er alsem van twee verschilldende zaken in.
Over de slechte smaak kan ik ook weinig zeggen, ik heb niets gemerkt aan mijn venkel maar ik heb voor het eerst venkel gezien toen ik aan deze hobby begon, dus erg veel ervaring heb ik er niet mee.

De pontica het ik overal gezocht maar niet gevonden, tenminste wel als tuinplant maar daar heb ik weinig aan. Alleen via een duitse absint site had ik wat gevonden maar dat was nog niet zo makkelijk te bestellen. Voorlopig zit ik nog even aan de bijvoet vast denk ik.

Maar heet resultaat is dus niet al te slecht voor een beginner?

 

Helfrich (10/13/05 om 13:32:01):

wilbert_v schreef:

- Mijn basisalcohol is zelf gestookt uit stookwijn (gemaakt van suiker en turbogist)

Aha. Dan vermoed ik toch dat de bijsmaak van je turbogist komt. Ik heb daar zelden positieve geluiden over vernomen. Je kunt er heel wat aan doen door zo ver mogelijk te rectificeren, maar dat kost tijd (en alcohol). Dat doe je tot op zekere hoogte natuurlijk al. Bedenk dat verontreiniging door gist hoofdzakelijk in de naloop meekomt.
Overweeg toch eens een kant en klare neutrale alcohol van 96%. Die is volledig gerectificeerd. Geen centje pijn.
-Ik filter gewoon met een koffie filter. Eerder filterde ik het twee keer maar het kleine beetje neerslag dat na een paar dagen te zien is neem ik nu voor lief. Ik heb lang gezocht voor iets beters maar ik weet echt niet was ik zou kunnen gebruiken.

Dat werkt goed, hoewel het best een beetje grover kan. Zelf filter ik door een doek. Een beetje neerslag is niet erg. Uitfilteren van aroma's is doodzonde.
-Bij het maken begin ik met 85% alcohol voor het macereren. Ik neem iets meer dan ik als eindproduct wil. (b.v. 425 ml 85% alcohol voor 375 ml 70% absint) De hoeveelheid 85% alcohol gebruik ik om de hoeveelheid kruiden af te wegen.

Dan zijn de afgewogen hoeveelheden die je noemde dus per liter 85%. En daar gaat nog een plens water bij. Voor mijn kelderstook weeg ik bijna het dubbele aan kruiden af (rond 30 g alsem, anijs of venkel per 0,5 l hoogalcoholisch maceraat). Dat geeft een bevredigend resultaat. Op de productieketel geven dezelfde verhoudingen een veel intenser resultaat. Het is moeilijk er wat zinnigs over te zeggen, het hangt sterk van de ketel af, maar in jouw geval zou ik rustig wat meer afwegen.
-Als ik ga distilleren doe ik een deel water bij een deel 85% maceraat. Dus ongeveer 42,5%.

Dat is goed, zo rond de 40%.

 

Helfrich (10/13/05 om 13:48:32):

wilbert_v schreef:


De door mij gebruikte alsem zal niet van uitzondelijke kwalitiet zijn, het is gewoon gekocht bij mijn drogist en ik heb het vermoeden dat die het allemaal bij dezelfde leverancier kopen. Nu ik er aan denk zit er alsem van twee verschilldende zaken in.

Nagenoeg alle gedroogde kruiden die in Nederland te koop zijn komen van Jacob Hooy. Zoals dat nu eenmaal gaat met kruiden, is de kwaliteit geenszins constant. Tamelijk grote kwaliteitsverschillen heb ik vastgesteld in met name de alsem en het angelicazaad van Hooy. Niets aan te doen.
De pontica het ik overal gezocht maar niet gevonden, tenminste wel als tuinplant maar daar heb ik weinig aan. Alleen via een duitse absint site had ik wat gevonden maar dat was nog niet zo makkelijk te bestellen. Voorlopig zit ik nog even aan de bijvoet vast denk ik.

Er zijn goede resultaten te bereiken met bijvoet in de kleuring. Dat heb je trouwens wel bewezen. Natuurlijk hoort de pontica er eigenlijk wel in. Die kan ik je wel leveren, per halve of hele kilo. Je moet dan rekening houden met een levertijd van weken.
Maar heet resultaat is dus niet al te slecht voor een beginner?

Allerminst.

 

Helfrich (11/11/05 om 23:25:10):

Voor #4 en #5 geldt ook dat ze wat weinig body hebben en dat het bouquet te iel is. In mijn beleving is dat misschien iets meer het geval omdat ik de laatste tijd erg vaak met mijn neus in de absintdistillaten van Pieter Rijneveen heb gehangen. Die zijn nogal krachtig en genereus. Het lijkt me een goede vervolgstap om het geheel wat te versterken.

Waarschijnlijk komen de achtergrondkruiden vooral daarom niet goed door. De kummel haal ik er nauwelijks uit. Dat zou wel een interessant kruid kunnen zijn voor een Nederlandse absint, omdat het een "anijs van het noorden" is. Ik heb het niet gebruikt omdat ik er zelf niet zo weg van ben. Misschien is het een idee om een deel van de anijs en/of de venkel erdoor te vervangen.

De #5 heeft inderdaad iets agressiefs in de afdronk. Mogelijk komt het van de alant, maar ik wil niet uitsluiten dat het uit de sinaasappelschil komt. Het gebruik daarvan in de kleuring levert in ieder geval wel een Montmartre-achtig trekje op dat ik interessant en smakelijk vind.

 

wilbert_v (11/12/05 om 11:18:57):

Bedankt voor het proeven!

Mijn #3, 4 en 5 zijn deze week weer omgezet in alcohol. Het bijproduct was een groene troebele vloeistof met dikke druppels olie er op, het ruikt hiet al dagen naar anijs!
De alcohol die er uit kwam was redelijk zuiver, weinig tot geen sporen wan absint er in. Wel zit er nog altijd een rare geur aan die ik er niet uit krijg hoe vaak ik ook distilleer. Als je het vergelijkt is het niet zo scherp als de zuivere alcohol die ik heb gekocht maar er zit wel iets lichts onaangenaams aan. Voorlopig gebruik ik nog deze alcohol tot ik een recept heb dat goed is en dan maak ik het met echte neutale alcohol. Als iemand nog een goed adres weet voor neutrale alcohol hoor ik dat graag want voorlopig betaal ik nog €60 per liter.

Mijn nieuwe kruiden komen deze week binnen dus dan kan ik weer aan de slag gaan. Hopelijk lukt het om met jouw tips weer een stapje verder te komen.

 

Helfrich (11/12/05 om 11:35:46):

Kom je wel eens in België? Bij de Colruyt (laagste prijsgarantie) kost neutrale alcohol van 96% ongeveer 25 euro per liter.

Van mijn volgende kruidenbestelling zal ik wat pontica voor je apart houden.

 

wilbert_v (11/12/05 om 11:47:18):

Top! bedankt.

Sinds twee weken heb ik mijn rijbewijs dus misschien moet ik daar maar eens gaan kijken.

 

Helfrich (11/14/05 om 23:02:36):

Een auto is erg handig als je er dit soort liefhebberijen op na houdt.

Een voor de hand liggende vraag heb ik nog niet gesteld: wat is het alcoholpercentage van je voortbrengselen?

 

wilbert_v (11/15/05 om 10:26:02):

68% als alles goed is gegaan.

Op dit moment zit er weer een receptje met kummel in. Ik heb ongeveer twee keer zoveel kruiden er in gedaan en het aandeel kummel vergroot. Dit laatste heb ik iets overdreven geloof ik maar ik hoop dat de rest bij het distilleren nog een beetje bijtrekt.

Misschien wacht ik nog wel even met het kleuren en hou ik me nog even bezig met het blanke distillaat. Omdat het terugwinnen van de alcohol zo makkelijk gaat kan ik lekker gaan experimenteren.

 

wilbert_v (11/22/05 om 19:21:22):

De kummel is niet echt een succes. Het lijkt er op dat het de alsem versterkt en dat is niet helemaal de bedoeling. Het geheel is een beetje scherp geworden.

Tot mijn verbazing heeft het verdubbelen van de kruiden helemaal niets gedaan met de louche! Nog altijd ben ik daar niet tevreden over. Met ongeveer honderd gram groene anijs per liter (eindproduct) had ik wel wat meer verwacht. Er kwam ook geen troebele naloop uit, dat was al verdacht. Misschien is er iets niet helemaal goed gegaan of is de anijs niet van goede kwaliteit.

 

Helfrich (11/22/05 om 22:56:27):

Dat is wel heel bizar. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je anijs zo erbarmelijk is dat je met 100 g/l onvoldoende anethol overhaalt voor een behoorlijke louche. Heeft die verdubbeling de aroma's overigens wel geïntensiveerd?

 

wilbert_v (11/22/05 om 23:03:37):

De aroma's zijn nu zeker in orde. Deze week krijg ik wat nieuwe ingredienten dus dan ga ik het gewoon weer proberen. Ik hoop dat ik voordat ik bij # 100 ben iets lekkers weet te fabriceren.

 

Helfrich (11/23/05 om 23:19:33):

Dat gaat wel lukken. Misschien distilleer je wel [b]te[/b] langzaam. Je zou ook het alcoholpercentage in de ketel wat kunnen verlagen (b.v. 35% tijdens het begin van de distillatie). Dikke kans dat je dan meer anethol overhaalt.

De pontica laat nog even op zich wachten maar komt er zeker wel aan. De leverancier deed even moeilijk.

 

wilbert_v (11/24/05 om 10:42:24):

Ga ik proberen. Als de pontica er is hoor ik het wel, voorlopig is er nog genoeg te doen voor ik die nodig heb.

Waarom is dit deel nu besloten? (niet dat ik het erg vind) Heeft dat iets te maken met de bezoekers die alles lezen en niets bijdragen?

 

Helfrich (11/24/05 om 11:17:47):

Zelfs bij mij om de hoek, diep in de provincie, vinden nu al politieke moorden plaats. En als ik naar mijn auto loop moet ik oppassen dat de naalden mijn zolen niet doorboren. Daar is weinig aan te doen. Begrijpelijk. Maar een hobbyist die iets doet wat eigenlijk niet mag is vrij makkelijk te vangen. (We hebben dat een paar weken geleden gezien bij de oosterburen.)

Op grond van de herkomst van bepaalde bezoekers alhier is besloten dit gedeelte af te schermen. Ook de belangstelling van bepaalde persratten voor de hier besproken activiteiten beviel me niet. Gelukkig bleek de ontploffing in Dordrecht veel interessanter.

 

wilbert_v (11/24/05 om 11:40:01):

o jee... ik kijk voortaan eerst even door het spiekertje voordat ik opendoe.

 

radioflux (11/25/05 om 00:31:45):

Ik vroeg me eigenlijk al langer af hoe het mogelijk was dat men hier zo makkelijk over clandestiene distillatie sprak. En hoe lang het nog zou duren.

Links en rechts raakt de onschuld verloren.

 

Helfrich (12/04/05 om 18:08:36):

wilbert_v schreef:


- Mijn basisalcohol is zelf gestookt uit stookwijn (gemaakt van suiker en turbogist)

Vandaag heb ik ook eens zo'n turbogist-stookwijn afgestookt. Het ranzige smaakje is weliswaar zwak, maar toch zeer herkenbaar in het distillaat aanwezig. Onmiskenbaar hetzelfde als in jouw distillaten.

Niet meer gebruiken, zou ik zeggen.

 

wilbert_v (12/04/05 om 21:19:35):

Ik merk het ja. En het is er gewoon niet af te krijgen, hoe vaak je het ook distilleert.
Voorlopig gebruik ik het wel om lekker te prutsen, meestal is er wel meer mis met het brouwsel dan dat luchtje.

Nu ben ik vanalles los aan het distilleren om de aparte smaken en geuren een beetje te proberen. Gisteren heb ik met verbazing naar de engelzaad zitten kijken, wat een extreme lucht komt daar vanaf als het uit de koeler komt!

Misschien ga ik hierna weer eens een poging doen om iets drinkbaars te maken. Als ik iets heb gevonden dat werkt maak ik het wel met de zuivere alcohol die ik laatst heb gekocht.

 

Absintbereiding